Skip to content
Undervis i farvecirklen

Undervis i komplementærfarver

Brug farvecirklen til at undervise om komplementærfarver og primærfarver. Lad børnene selv udfylde en farvecirkel og efterfølgende finde eksempler på komplementærfarver i reklamer. Vi har udviklet en undervisningsvideo, som du kan bruge til inspiration og fagligt input.

af Adam Pade

Farvernes ABC er et undervisningsmateriale, som indeholder teori og øvelser. Der er et hav af forslag til, hvordan man i undervisningen kan arbejde med farvelære og farvernes sammenhæng.

Hvad er komplementærfarver?

Komplementærfarverne er en del af den velkendte farvecirkel, som i 1961 blev udviklet af teoretikeren Johannes Itten (1888-1967). Denne farvecirkel indeholder først og fremmest de tre rene primærfarver: gul, blå og rød samt deres kontrastfarver – også kaldes sekundærfarverne eller komplementærfarverne: orange, grøn og violet.

Farvecirklen giver et godt overblik over de farver, som står i stærkest kontrast til hinanden: blå og orange – rød og grøn – gul og violet, som vist på billedet nedenfor.

Hvis du bruger to farver, som står overfor hinanden i farvecirklen, så får du en særlig form for kontrast, som også er harmonisk i sit udtryk, idet primærfarverne er fuldstændig adskilt i de to farver. De tre primærfarver er klare og stærke i sig selv, og når de blandes, så er det at sekundærfarverne opstår.

Farvecirklen fra Farvernes ABC, s.14.

Med de tre primærfarver samt kontrastfarverne sort og hvid, så kan du blande farver i alle nuancer.

Undervis i komplementærfarver på alle klassetrin

Farvernes ABC indeholder øvelser af forskellig sværhedsgrad, hvor børnene kan lave deres egne farvecirkler.

  1. Den letteste øvelser er for de yngste klassetrin “Lav din egen farvecirkel – trin 1” (s.8 i Farvernes ABC), hvor børnene skaber den grundlæggende basis farvecirkel.
  2. Øvelsen i midten er ideel for de mellemste klassetrin “Lav din egen farvecirkel – trin 2” (s.9 i Farvernes ABC), hvor børnene skaber en farvecirkel ved brug af primærfarverne samt to varianter af sekundærfarverne.
  3. Den sværeste øvelse er udviklet til de ældste klassetrin og derover: “Lav din egen farvecirkel – trin 3” (s. 10 i Farvernes ABC), hvor eleverne ud fra primærfarverne samt farverne sort og hvid både skaber de tilhørende sekundær- og tertiærfarver.

 

Find komplementærfarver i ugeblade og reklamer

Lær børnene om komplementærfarverne ved at inddrage dem aktivt og selv lade dem finde eksempler på primære og komplementære farver i ugeblade og reklamer.

Med udgangspunkt i en udfyldt farvecirkel fra Farvernes ABC viser Lisbet Pinnerup Møller i videoen, hvordan hun i en undervisningssituation vil starte med at snakke med børnene om primærfarverne: den blå, den gule og den røde. Hun vil vise børnene hvordan sekundærfarverne (grøn, orange og lilla) opstår, når primærfarverne blandes parvist.

Se videoen med konkret forslag til at lære børn om komplementærfarverne

 

Når klassen har snakket om de primære og de sekundære farver, så vil hun få børnene til at finde konkrete eksempler på disse farvekontrakter ved at bladre i magasiner og ugeblade og klippe billeder og reklamer ud. Her er mange reklamer rigtig gode, fordi de netop bruger og udnytter komplementærfarverne til at skabe blikfang.

I videoen viser Lisbet to eksempler. Den første reklame er grundlæggende holdt i blå farvenuancer, og så udnyttes den orange farve til at skabe kontrasten og lede øjet hen på reklamens vigtigste budskab. Baggrunden på den anden reklame domineres af grønne farvenuancer, hvorefter den røde farve udnyttes til at skabe blikfang og føre øjet hen til selve produktet.

På samme måde vil børnene lære rigtig meget af selv af finde eksempler på reklamer, der indeholder de primære og komplementærfarverne.

God fornøjelse;-)

Download hele kompendiet “Farvernes ABC” til undervisning i billedkunst her.

#farvecirklen #komplementærfarver #primærfarver #reklamer #billedkunstundervisning.

 

Del dette indlæg