Skip to content
hvid

Farvernes ABC: HVID

Hvid symboliserer renhed og som lyset farve er den populær i malerfaget, men hvid har både en varm og kold side. Søren Scheffmann vil introducere os til farven hvid i denne artikel.

af Søren Scheffmann

Hvid er livsbekræftende

“Og lyset skinner i mørket, og mørket fik ikke bugt med det”. Sådan lyder det i Johannes evangeliet, kapitel 1. vers.5.

Hvidt er lysets farve og dermed dagens farve og altså i denne sammenhæng udtryk for noget livsbekræftende og positivt.

En del af det historiske malerværksted

Den hvide farve er hyppigt anvendt gennem hele menneskehedens historie og er blandt andet fremkommet ved anvendelse af kalk.

I malerfagets historie fremstår blyhvidt, zinkhvidt, lithoponehvidt, kridt, tungspat, pibeler osv. som basale pigmenter på det “historiske malerværksteds” hylder.

Dagens farve: En ren hvid

Hvid sættes ofte i forbindelse med noget rent, uberørt og jomfrunalsk. Man taler om, at den er neutral og danner en god baggrund for andre farver. Derfor er den ofte anvendt som vægfarve på moderne kunstmuseer.

Hvidt kan i nogle sammenhænge, og i kolde betoninger, få et meget klinisk udtryk.

Det hvide pigment er det lyseste af alle pigmenter. Hvidt er lysets farve og dermed dagens farve.

Populær farve i byggeriet

Ligesom de fire kulørte elementærfarver har hvid både en varm og en kold side.

Hvid er nok den hyppigst anvendte farve til byggeri, indvendigt som udvendigt, overhovedet, enten hvor den fremstår som maksimalfarve, eller hvor den indgår i betoning af kulører.

I malearbejde anvendes meget ofte en betonet/varm hvid, i daglig tale også kaldet en “brækket” hvid.

Hvid er hvid!

Den hvide farve har den egenskab, at den selv på lang afstand bliver ved med at virke hvid, hvorimod andre farver får et gråligt skær. Ganske små ændringer af den hvide farve iagttages hurtigere og tydeligere end i andre farver.

Søren Scheffmann (1957-2010), som var udlært bygningsmaler, var også en meget velanskreven faglærer på Odense Tekniske Skole, hvor han var fantastisk til at inspirere andre med sin passion for farver.

Som kunstmaler var han inspireret af ekspressionismens kantede linjeføring og stærke farver. Et eksempel er værket ”12 portrætter” fra 1990, hvor ansigterne på trods af en maskeagtig forenkling giver et stærkt indtryk af 12 individuelle personligheder.

Del dette indlæg

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på print
Del på email